Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?
Holenderscy naukowcy z Uniwersytetu w Utrechcie, pracujący pod kierownictwem Floor M. Kroese wykazali, że pokazywanie dbającym o linię kobietom fotografii słodyczy wzmacnia ich chęć do jedzenia zdrowo, a nie jak wcześniej uważano - ulegania pokusie.
Twórcy reklam przez cały czas byli przekonani, że zdjęcia smakołyków nakłonią konsumentów do dokonania zakupu, tymczasem wyniki najnowszych badań wskazują na to, że takie wizualne pokusy w rzeczywistości wzmacniają samokontrolę.
W przeprowadzonym przez Holendrów badaniu wzięły udział 54 studentki, które pod pretekstem przeprowadzania testu pamięciowego poproszono o przyjrzenie się fotografiii kawałka czekoladowego ciasta lub kwiatka. Następnie wypytano ochotniczki o ich plany dotyczące zdrowego odżywiania i zaoferowano poczęstunek - czekoladę bądź ciasteczko owsiane do wyboru.
Okazało się, że respondentki, które wcześniej oglądały czekoladowy tort, podkreślały wagę zdrowego jedzenia znacznie częściej i dosadniej niż te oglądające kwiat. Zdecydowanie częściej wybierały też zdrowszą i dietetyczną przekąskę - ciastko owsiane.
Według autorów badania widok przedmiotu pożądania przypomina konsumentom o ich głównym celu, czyli dbałości o wagę, co pomaga im powstrzymać się od łakomstwa. Konflikt między natychmiastową satysfakcją a długoterminowym celem rozstrzyga się więc na korzyść tego drugiego - a więc szczupłej sylwetki.
Ich zdaniem o ile wyjątkowo apetyczne fotografie przypominają o zamiarze odchudzenia, to niezbyt atrakcyjne widoki nie uruchamiają już tego samego mechanizmu.
Holendrzy sugerują, by będące na diecie kobiety umieszczały na drzwiach lodówki zdjęcia smakowicie wyglądających "bomb kalorycznych", gdyż to właśnie one mogą przyczynić się do uniknięcia kulinarnych grzeszków.
Wyniki badań odnoszą się tylko do kobiet będących na diecie i nie wiadomo, czy powyższe wnioski byłyby podobne w odniesieniu do przedstawicieli populacji generalnej.