Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?
Krajowe Centrum ds. AIDS wznowiło zainaugurowaną w 2007 r. kampanię „Daj szansę swojemu dziecku, nie daj szansy AIDS”, której głównym celem jest zachęcenie kobiet planujących macierzyństwo i oczekujących dziecka do rozważenia wykonania testu w kierunku HIV.
Jego wykonanie może uchronić poczęte dziecko przed zakażeniem nawet w przypadku, gdy jego matka okaże się nosicielem wirusa. Ryzyko jego transmisji z matki na dziecko w przypadku, gdy matka nie jest świadoma swojego zakażenia, wynosi 30%. Tymczasem jej wiedza o nosicielstwie, przy odpowiedniej profilaktyce, minimalizuje ryzyko zakażenia potomka do około 1%.
Statystyki podają, że odsetek kobiet w ciąży wykonujących takie badanie w Polsce wynosi zaledwie 10%, podczas gdy w większości krajów Unii Europejskiej przekracza on 60%, a w niektórych (Anglia, Holandia, Francja) sięga nawet 98%.
Nadawcy kampanii podkreślają, że wiedza o zakażeniu ciężarnej ma kluczowe znaczenie i stwarza możliwość zastosowania odpowiednich działań chroniących dziecko. W takich przypadkach już w czasie ciąży stosuje się leczenie antyretrowirusowe, we właściwy sposób prowadzony jest sam poród, a zakażona matka nie karmi dziecka piersią. Takie działania dają niemal 100% szansę na uniknięcie zakażenia.
Hasło przewodnie kampanii, której ambasadorką została siatkarka Małgorzata Glinka, brzmi: "Bądź mamą na medal. Zrób w ciąży wszystkie badania, w tym test na HIV". Akcję wsparły także inne przyszłe mamy: Katarzyna Cichopek, Monika Dryl, Joanna Koroniewska, Iza Kuna, Karolina Malinowska oraz Izabella Bukowska.