Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?
Amerykańscy naukowcy wykazali, że u młodych dziewcząt, które spędzają zbyt dużo czasu przy komputerze oraz na obsłudze urządzeń elektronicznych, występuje zwiększone ryzyko zaburzeń rozwoju społecznego i emocjonalnego.
Sposobem na niwelowanie takich negatywnych efektów może być natomiast rozmowa twarzą w twarz z drugim człowiekiem.
W amerykańskim badaniu wzięło udział 3461 dziewcząt w wieku 8-12 lat. Za pomocą wywiadów naukowcy poznali ich zwyczaje dotyczące używania urządzeń elektronicznych oraz ich życie społeczne i emocjonalne. Uczestniczki eksperymentu musiały szczegółowo wyliczyć ile czasu spędzają na oglądaniu filmów (w telewizji, na komputerze, w kinach), słuchaniu muzyki, czytaniu, odrabianiu lekcji, pisaniu SMS-ów i e-maili, zamieszczaniu postów na Facebooku i MySpace, rozmawianiu przez komunikatory, rozmowach telefonicznych oraz wideorozmowach. Zapytano ich także, jak często wykonują co najmniej dwie takie czynności jednocześnie.
Okazało się, że wielozadaniowość, oglądanie wideo i komunikowanie się w ludźmi przez internet wiążą się z negatywnymi doświadczeniami:
- niesatysfakcjonujące życie społeczne
- brak poczucia bycia normalnym
- posiadanie większej liczby znajomych, o których rodzice sądzą, iż wywierają na ich córkę zły wpływ
- zmniejszona liczba godzin snu
Badacze podkreślają, że wiek 8-12 lat jest dla dziewcząt najważniejszym okresem rozwoju społecznego i emocjonalnego. Spędzanie wielu godzin przy komputerze oraz na obsłudze urządzeń elektronicznych może go zaburzyć.
Wymienione wcześniej negatywne doświadczenia mogą być niwelowane przez bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem.