Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?
Zdaniem amerykańskich naukowców to matki naśladują konsumenckie zachowania córek, a nie jak mogłoby się wydawać - na odwrót.
Wykazali oni, że nastolatki mają istotny wpływ na to, jakie produkty osobistego użytku, np. ubrania czy kosmetyki kupują ich matki.
Jest to forma tzw. socjalizacji odwrotnej, czyli zjawiska, kiedy starsze pokolenie jest wdrażane przez pokolenie młodsze w kulturowe nowości w różnym zakresie np. mody, stylu życia czy twórczości. Wyniki najnowszego studium świadczą, że wpływ nastolatków na rodziców jest nawet głębszy, niż im przypisywano.
W badaniu wzięło udział 343 par matka-córka, których średni wiek wynosił odpowiednio 44 i 16 lat. Przeprowadzony wśród nich kwestionariusz wykazał, że jeśli matka jest "młoda duchem", śledzi trendy w modzie i postrzega własną córkę jako eksperta w dziedzinie mody, to zwykle bierze też przykład z jej konsumenckich zachowań.
Zjawisko naśladowania konsumenckich zachowań córek przez matki jest zamierzonym procesem podejmowania decyzji związanym z tym, kogo i w jaki sposób chcą kopiować. Amerykanie określili to zjawisko jako "efekt konsumenckiego sobowtóra".