Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?
Wydawać by się mogło, że polskie wódki są popularne także za granicą, jednak według najnowszego zestawienia 100 najsilniejszych marek mocnych alkoholi premium na świecie, wcale nie zajmują w nim wysokich pozycji.
Najwyżej notowaną rodzimą wódką jest Sobieski (Grupa Belvedere), który według danych za 2010 rok zajmuje w światowym rankingu 32 miejsce, ze sprzedażą na poziomie 3,1 miliona 9-litrowych kartonów. Wyborowa (Grupa Pernod Ricard) zajmuje dopiero 57 miejsce ze sprzedażą na poziomie 1,8 miliona kartonów. W pierwszej setce zmieściła się też Luksusowa (Pernod Ricard), ze sprzedażą 1,1 miliona kartonów.
Jeszcze gorzej polskie wódki wypadają pod względem wartości sprzedaży. W zestawieniu 100 marek alkoholi mocnych o największej wartości sprzedaży na świecie Sobieski zajmuje dopiero 86 miejsce z wynikiem 300 miliona USD, a Wyborowa 90 pozycję ze sprzedażą na poziomie 280 milionów USD.
W ciągu ostatniego sprzedaż wódek premium skurczyła się także w Polsce i to aż o kilkanaście procent.
Jakie alkohole królują zatem na światowych rynkach? Pierwsze miejsce w rankingu zajął Johnnie Walker (whisky), drugie - Smirnoff (wódka), a trzecie - Henness (koniak).