Ankieta

Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?

14%
zdecydowanie tak
8%
raczej tak
14%
nie wiem
15%
raczej nie
49%
zdecydowanie nie

W gimnazjum uczniowie zaczynają palić, pić i chodzić na wagary

dodano: Wtorek, 16 Marzec 2010, 9:53:23

Naukowcy z Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie we współpracy ze stołecznym Biurem Edukacji przeprowadzili badanie dotyczące zachowania stołecznych gimnazjalistów oraz czynników ryzyka i czynników chroniących przed nieprawidłowymi zachowaniami.










W ankiecie wzięło udział 150 klas, czyli ponad 3100 uczniów z ponad 90 warszawskich gimnazjów (49% stanowili chłopcy, 51% - dziewczęta).











Okazuje się, że to właśnie w gimnazjum uczniowie zaczynają palić, pić i chodzić na wagary, a okresem krytycznym jest II klasa - to właśnie wtedy nastolatki częściej wagarują, eksperymentują z używkami i ulegają złym wpływom rówieśników.










Według naukowców wraz z dojrzewaniem nastolatków wzrasta ich potrzeba doznań i skłonność do ryzykownych zachowań. W takim samym stopniu wystepują one u uczniów szkół publicznych i niepublicznych.











Z badania wynika, że kontakt z alkoholem w ciągu ostatniego miesiąca miało 20% uczniów I klas, 35% uczniów II klas i 47% uczniów III klas. W ciągu ostatniego roku upiło się 12% uczniów I klas, 24% uczniów klas II i 36% uczniów klas III.











Przynajmniej raz w życiu papierosa zapaliło 30% uczniów I klas, 43% uczniów II klas i 54% uczniów III klas, a w ostatnim miesiącu paliło 9% uczniów I klas, 18% uczniów II klas i 27% uczniów III klas.



 






Kontakt z narkotykami miało z kolei 5% uczniów I klas, 10% uczniów klas II i 17% uczniów klas III. 2% uczniów I klas, 4% uczniów II klas i 8% uczniów III klas w ciągu ostatniego miesiąca paliło marihuanę.




 




Jedynym obszarem badania, w którym wskaźnik złych zachowań spada wraz z wiekiem jest skłonność do agresji.











Autorzy badania stworzyli listę zaleceń wspierających profilaktyka i wychowanie oparte na pozytywnych czynnikach. Zalecają:




 





- Inwestowanie w zdrowie psychiczne nauczycieli gimnazjum i wzmacnianie pozytywnych relacji nauczyciel - uczeń

- Wspieranie (finansowe, organizacyjne) konstruktywnych zainteresowań i zajęć pozalekcyjnych (np. warsztatów artystycznych, wolontariatu, inicjatyw społecznych)

- Wspieranie konstruktywnych grup młodzieżowych – w których jest atrakcyjne towarzystwo rówieśników

- Współpracę szkoły z rodzicami – uwrażliwianie na potrzeby nastolatka związane z przynależnością i akceptacją grupy rówieśniczej

- Grupowe zajęcia sportowe - choć z wielu względów są one pożyteczne, to jendak nie ograniczają zachowań problemowych młodzieży, dlatego należy objąć ich uczestników większą troską i rozwijać umiejętności wychowawcze trenerów

1668 / 3125
Copyright © 2008-2024 Narkotyki.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kliknij tutaj aby skontaktować się z administratorem.