Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?
ETOH Fundacja Rozwoju Profilaktyki, Edukacji i Terapii Problemów Alkoholowych ogłosiła nabór realizatorów (nauczycieli i pedagogów szkolnych) kolejnej edycji – „WIOSNA 2009” - szkolnego programu edukacyjno-profilaktycznego „Trzeci elementarz czyli Program siedmiu kroków”.
Program przeznaczony jest dla uczniów starszych klas szkół podstawowych i gimnazjów, a także dla ich rodziców, nauczycieli oraz wychowawców.
Nabór realizatorów odbywa się 2 razy w roku, w edycjach wiosennej i jesiennej.
Celem przedsięwzięcia jest profilaktyka uzależnień wśród uczniów w wieku 12-17 lat, połączona z elementami treningu umiejętności życiowych. Program dostarcza wiedzy o środkach psychoaktywnych, niebezpieczeństwach związanych z ich używaniem oraz możliwości unikania tych zagrożeń, a także trenuje kilka ważnych umiejętności życiowych, takich jak odmawianie, zdolność do satysfakcjonującej zabawy bez sięgania po środki uzależniające oraz umiejętność konstruktywnych zachowań w kontaktach z ludźmi.
Przeszkoleni nauczyciele będą realizować opracowany w Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych program wśrdód uczniów w wieku 12-17 lat (czyli od VI klasy szkoły podstawowej do II klasy szkół ponadgimnazjalnych).
„Trzeci elementarz czyli Program siedmiu kroków” jest uzupełnioną i poprawioną wersją znanego programu "Drugi Elementarz ...".
W skład programu wchodzi cykl 8 zajęć dla młodzieży oraz 3 spotkania warsztatowe dla rodziców (program "Przygotowanie do Profilaktyki Domowej").
Podczas pierwszego spotkania dla młodzieży pod hasłem "Start" odbywać się będzie projekcja filmu "Ucieczka w niewolę" lub "Alkohol kradnie wolność". Kolejne zajęcia warsztatowe poświęcone są omawianiu siedmiu kroków:
- Krok pierwszy "Poszukiwanie szczęścia"
- Krok drugi "Chemiczna pułapka"
- Krok trzeci "Używanie i nadużywanie"
- Krok czwarty "Uzależnienie jest śmiertelną chorobą"
- Krok piąty "Alkohol i nasze uczucia"
- Krok szósty "Sztuka odmawiania"
- Krok siódmy "Zdrowe i dobre życie"
Organizatorzy „Trzeciego elementarza czyli Programu siedmiu kroków” oczekują, że w jego efekcie uczniowie, którzy nie zaczęli jeszcze eksperymentować z papierosami, alkoholem czy narkotykami, nie rozpoczną takich kontaktów i będą potrafili podejmować mądre decyzje, a więc będą umieli skutecznie odmawiać i przeciwstawić się presji grupy. Z kolei uczniowie, którzy już zaczęli eksperymenty, zaniechają ich. Program ma ponadto lepiej prygotować nauczycieli, by umiejętnie konstruowali i realizowali zadania wynikające ze szkolnego programu profilaktyki, pełniąc rolę „szkolnych profilaktyków”. Oczekuje się też, że przedsięwzięcie zainspiruje rodziców do promowania zdrowia, poszukiwania własnych sposobów konstruktywnego porozumiewania się z dziećmi oraz ustalania jednoznacznych norm dotyczących używania środków psychoaktywnych.
W realizacji programu pomocne będą bogate materiały pomocnicze – podręcznik zawierający scenariusze poszczególnych zajęć, publikacje książkowe, komiksy, ankiety, ulotki, kasety magnetofonowe i wideo.
Procedura realizacji programu jest stała, określona przez jego autorów w następujący sposób:
1. Certyfikowany instruktor programu przygotowuje realizatorów do pracy profilaktycznej z uczniami jednej klasy oraz ich rodzicami, a także do przeprowadzenia rady pedagogicznej nt. realizowanego programu.
2. Po odbyciu szkolenia realizator przeprowadza zajęcia (7 spotkań) z młodzieżą jednej klasy, 2 wywiadówki profilaktyczne oraz spotkanie z radą pedagogiczna szkoły, które trwają ok.10 tygodni, a następnie sporządza sprawozdanie ze swoich działań.
3. Sprawozdanie wraz z ankietami ewaluacyjnymi realizator przesyła instruktorowi programu na adres Wielkopolskiej Fundacji ETOH.
4. Po przedstawieniu sprawozdania realizator programu otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 450 zł. (wysokość tej kwoty ustala Zamawiający - Gmina).
5. Program jest ewaluowany. Instruktor programu sporządza sprawozdanie zbiorcze całej grupy realizatorów i przedstawia do zatwierdzenia Dyrektorowi Centrum Edukacyjnego Profilaktyki Problemowej Fundacji ETOH w Warszawie.
6. Realizatorzy otrzymują z Centrum zaświadczenia, które są ważnym dokumentem w procedurze awansu zawodowego nauczycieli.
Koszt realizacji programu w jednej klasie wynosi 680,00 zł ( 450 zł otrzymuje realizator zadania w szkole, pozostała kwota to koszt pakietu materiałów dla każdego realizatora, dla uczniów i rodziców, koszty szkolenia realizatora oraz koszty obsługi programu).
Osoby zainteresowane przystąpieniem do realizacji wiosennej edycji programu proszone są o przesłanie zgłoszenia (w załączniku nr 1) w terminie do 12 lutego 2009 roku na adres Fundacji ETOH.
Zamówienia na materiały edukacyjne do realizacji programu (załącznik nr 2, koszt przesyłki ponosi Fundacja ETOH) przyjmowane są do 18 września br.
Adres Fundacji ETOH:
01-254 Warszawa
ul. Mszczonowska 6
tel. (0-22) 836-80-80 lub 836-80-89