Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?
Według naukowców z University of Waterloo w Kanadzie większość palaczy twierdzi, że dana marka papierosów jest bezpieczniejsza dla zdrowia, jeśli na opakowaniu pojawiają się słowa "silver" (srebrny) lub "smooth" (gładki), widnieje na nim rysunek czy zdjęcie filtra, a jego kolorystyka jest jasna.
Ich zdaniem do listy słów, których używanie na opakowaniach papierosów jest zabronione, powinno się dopisać kolejne. Obecnie obowiązujący w ponad 50 krajach zakaz obejmuje m.in. wyrazy "light" (lekkie) , "mild" (łagodne, delikatne) oraz "low-tar" (niskosmoliste).
W eksperymencie przeprowadzonym przez Kanadyjczyków wzięło udział 603 dorosłych osób, które oceniały 9 par fikcyjnych opakowań papierosów. Pojawiały się na nich słowa oraz elementy designu obecne na paczkach papierosów produkowanych przez wiodące koncerny tytoniowe. Każda para opakowań testowych różniła się tylko jedną cechą, np. słowami "srebrne" lub "pełne smaku", "gładkie" lub "zwykłe", "łagodne" lub "zwykłe", "light" lub "ultra-light". Dodatkowo w nazwach marki pojawiały się liczby 6 lub 10. Paczki papierosów różniły sie też kolorem, były być jasno - lub ciemnoniebieskie, a w drugiej wersji białe lub szare. Na niektórych opakowaniach pojawiał się ponadto rysunek filtra z umieszczonym nad nim napisem "filtr węglowy".
Jak się okazało, 80% respondentów uznało, że papierosy oznaczone jako "gładkie" są bezpieczniejsze od "zwykłych". Dla 73% palaczy słowo "srebrne" sugerowało, że papierosy w mniejszym stopniu zagrażają zdrowiu od "pełnych smaku". Weług autorów badania może mieć to związek ze skojarzeniem z odkażającymi właściwościami srebra lub też z luksusem. Według 84% uczestników eksperymentu paczka papierosów zawierająca szóstkę w nazwie szkodziła mniej niż ta oznaczona dziesiątką. Z kolei 79% palaczy uznało jasnoniebieską barwę opakowania jako symbol niższego ryzyka znajdujących się w niej papierosów w porównaniu z opakowaniem w ciemniejszym kolorze. Podobna liczba respondentów (76%) uznała, że rysunek filtra na paczce papierosów oznacza, że są mniej szkodliwe niż te bez niego.
Kanadyjscy naukowcy twierdzą, że takie sztuczki stosowane przez koncerny tytoniowe sprawiają, że konsumenci niesłusznie zakładają, że jedne marki są bardziej bezpieczne dla zdrowia niż inne. Udowodnili, że niewłaściwe interpretacje są wśród palaczy powszechne.