Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?
Coalition on Food Advertising to Children to australijska organizacja, która zajmuje się problemem reklam telewizyjnych nakłaniających najmłodszych do sięgania po tzw. śmieciowe jedzenie.
Ustalono, że australijskie dzieci każdego dnia widzą w telewizji około 10 reklam produktów spożywczych, z których 6 jest niezdrowych, kalorycznych i pozbawionych wartości odżywczych. W przeciągu roku daje to 3640 przekazów reklamowych, z których aż 2190 promuje żywność z konserwantami, polepszaczami, produkty o podwyższonym poziomie tłuszczu, cukru i soli.
Według specjalistów najmłodsi odbiorcy spotów nie rozumieją mechanizmów oddziaływania reklamy, szczególnie tych dotyczących perswazji i nakłaniania do zakupu. Dzieci najczęściej nie dostrzegają nawet różnicy pomiędzy programem informacyjnym a przekazem reklamowym, dlatego nie potrafią obronić się przed natarczywym namawianiem. Duże firmy sprzedające żywność typu fast food reklamują swoje produkty za pomocą kolorowych, wesołych i prostych form spotów, które skutecznie trafiają do najmłodszych. W taki sposób szczególnie łatwo dzieci zachęcane są do wybierania reklamowanych produktów. Efektem takiej reklamowej polityki aż 25% australijskich dzieci ma problemy z nadwagą lub otyłością.
Australijska organizacja Coalition on Food Advertising to Children zainicjowała kampanię telewizyjną pod hasłem "Ban junk food ads to kids". Jej celem jest zwrócenie uwagi na zuchwałość przemysłu spożywczego, który kieruje reklamy niezdrowego jedzenia do najmłodszych widzów. Dzieci nie sa odporne na techniki marketingowej manipulacji, dlatego są łatwym kąskiem dla wielkich korporacji nastawionych wyłącznie na zysk i zdobywanie nowych klientów, bez jakiejkolwiek troski o ich zdrowie.
Głównym bohaterem spotu kampanii i zarazem symbolem korporacji kierujących reklamy niezdrowego jedzenia junk food do dzieci jest przebrany za hamburgera Pan Kanapka, który zaciąga się papierosem, rzuca niedopałek w krzaki i bez pytania wchodzi do obcego domu.
Zainicowaną przez CFAC kampanię poparły inne organizacje: Cancer Council, The Parents Jury – internetowa społeczność rodziców zainteresowana poprawą jakości jedzenia i rozwojem australijskich dzieci, niezależna grupa konsumencka Choice, Public Health Advocacy Institute oraz Obesity Policy Coalition – stowarzyszenie australijskich cukrzyków.
CFAC wystosowała ponadto pismo do australijskiego rządu w sprawie zakazu emitowania reklam, które mogą miec niekorzystny wpływ na dzieci.