Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?
Australijski rząd wypowiada wojnę papierosom - chce wprowadzić najbardziej surowe na świecie przepisy dotyczące ich reklamowania.
Przedstawiony dziś projekt ustawy zawiera zapis nakazujący koncernom tytoniowym usunięcie wszystkich znaków firmowych z produkowanych przez siebie paczek papierosów. Zastąpić mają je zdjęcia pokazujące np. usta zaatakowane przez raka.
Nowe prawo ma pozbawić producentów papierosów ostatniej stosowanej przez nich metody reklamy. Jeśli ustawa wejdzie w życie, nie będą mogli oni umieszczać na paczkach papierosów znaków firmowych, tekstów promocyjnych ani kolorowych zdjęć. Wszystkie opakowania mają mieć jednolity, oliwkowo-zielony kolor (uznany przez konsumentów za najmniej atrakcyjny), a nazwy marek mają być napisane jednolitą, małą czcionką.
Ponadto, ostrzeżenia dotyczące wpływu palenia na zdrowie mają zajmować nie jak do tej pory 30% opakowania, ale aż 75% jego frontu i 90% tyłu.
Takie zmiany mają sprawić, że paczki papierosów będą budzić skojarzenia ze śmiercią i chorobami, które powoduje palenie, a nie jak do tej pory - z luksusem, zabawą, wolnością itd.
Nad zaproponowanymi przez ministerstwo zdrowia przepisami teraz będzie obradował australijski parlament. Jeśli zostaną one zaakceprowane, prawdopodobnie zaczną stopniowo obowiązywać już od 2012 roku.
W 2009 roku australijski rynek tytoniowy osiągnął wartość 9,98 miliardów dolarów australijskich. Ministerstwo zdrowia szacuje, że każdego roku z powodu chorób związanych z paleniem umiera 15 tysięcy Australijczyków.