Ankieta

Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?

14%
zdecydowanie tak
8%
raczej tak
14%
nie wiem
15%
raczej nie
49%
zdecydowanie nie

Badanie rezonansem magnetycznym pozwala przewidzieć, czy danej osobie uda się rzucić palenie

dodano: Czwartek, 24 Marzec 2011, 11:25:50

Zdaniem amerykańskich badaczy zbadana za pomocą rezonansu magnetycznego aktywność mózgu pozwala przewidzieć, czy danej osobie uda się rzucić palenie.





Okazuje się, że aktywność neuronów może zwiastować zmianę zachowania poza naszymi własnymi przewidywaniami - nasz mózg znacznie lepiej niż my sami wie, czy plany dotyczące zerwania z nałogiem mają szansę się ziścić.





Amerykańskie badanie stanowi kolejny krok w kierunku wykorzystania funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI) w celu selekcjonowania informacji, które mają największy wpływ na zmianę zachowania, zarówno w przypadku osób indywidualnych, jak i na poziomie całych populacji.





Wzięło w nim udział 28 palaczy planujących zerwanie z nałogiem. Pierwszy etap polegał na wypełnieniu kwestionariusza dotyczącego historii ich nałogu, stopnia uzależnienia od nikotyny i zamierzeń związanych z rzuceniem palenia. Uczestników sprawdzono także pod kątem stężenia tlenku węgla w wydychanym powietrzu. Następnie palaczom pokazywano serię reklam telewizyjnych, których celem było zachęcenie do rzucenia palenia i w tym czasie rejestrowano aktywność ich mózgów za pomocą fMRI. Po obejrzeniu każdej reklamy palacze mieli określić, w jaki sposób dane przesłanie wpłynęło na ich intencje związane z rzuceniem nikotynowego nałogu.






Po miesiącu naukowcy skontaktowali się z badanymi, by sprawdzić, czy udało im się zrealizować plany. Okazało się, że palili oni średnio pięć papierosów dziennie, czyli o 16 mniej niż na początku eksperymentu. Pomiary tlenku węgla potwierdziły ich zapewnienia. Następnie badacze porównali informacje dotyczące zmiany ich zachowania z aktywnością kory przedczołowej mózgu. To właśnie od niej zależało, w jakim stopniu palaczom udało się wytrwać w swoim postanowieniu.






Autorzy badania twierdzą, że widząc, co dzieje się w czyimś mózgu podczas oglądania reklam, są w stanie dwa razy lepiej przewidzieć jego przyszłe zachowanie niż gdyby mieli opierać się wyłącznie na subiektywnych ocenach dotyczących realizacji tego celu.






Co ciekawe, niektóre reklamy, które początkowo wydawały się uczestnikom nieciekawe bądź mało istotne, po miesiącu okazały się być tymi, które były przez nich najczęściej przywoływane. Zdaniem Amerykanów świadczy to o tym, że obserwowana podczas rezonansu aktywność mózgu może zwiastować zmiany, których sami badani nie są jeszcze świadomi.

912 / 3125
Copyright © 2008-2024 Narkotyki.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kliknij tutaj aby skontaktować się z administratorem.