Ankieta

Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?

14%
zdecydowanie tak
8%
raczej tak
14%
nie wiem
15%
raczej nie
49%
zdecydowanie nie

Nadchodzą zmiany w ustawie antynikotynowej

dodano: Czwartek, 15 Kwiecień 2010, 20:32:21

Już niebawem kwestia utworzenia palarni w miejscach pracy zależeć będzie wyłącznie od woli właściciela firmy lub też osoby zarządzającej obiektem. Nowe przepisy zakładające takie rozwiązanie zostały już uchwalone przez Sejm, czekają jedynie na podpis i ogłoszenie w Dzienniku Ustaw.










Zmiany w ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu zaczną obowiązywać po sześciu miesiącach od ich ogłoszenia - wtedy pracownicy nie będą już mogli wyegzekwować utworzenia palarni.










Obecnie firmy zatrudniające co najmniej 20 osób mają obowiązek wyznaczenia specjalnego pomieszczenia na palarnię. Zgodnie z nowymi założeniami ustawy firmy będą mogły je tworzyć, ale nie będą miały takiego obowiązku.











Część pracodawców nie będzie mogła wydzielić pomieszczenia dla palaczy - dotyczy to sytuacji, gdy firma mieści się w budynku, którego zarządca wprowadzi zakaz palenia.











Z kolei pracodawcy, którzy już utworzyli palarnie w swoich firmach, nie będą musieli zmieniać zasad ich funkcjonowania ani dostosowywać do nowych standardów, gdyż nie zmienią się wymogi, jakim powinny one odpowiadać. W dalszym ciągu określać je będzie rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.). Przypominamy, że palarnie powinny spełniać kryteria ogólne dla pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, między innymi powinny być usytuowane w sposób nienarażający osób niepalących na wdychanie dymu tytoniowego oraz wyposażone w wentylację, która powinna zapewniać przynajmniej dziesięciokrotną wymianę powietrza w ciągu godziny.










W nowelizacji ustawy antynikotynowej parlament nie zdecydował się jednak na rozwiązanie kwestii używania tzw. e-papierosów w miejscach pracy. Z braku wiarygodnych dowodów na szkodliwość takich urządzeń dla otoczenia, trudno jest ocenić zgodność z prawem stosowania e-papierosów w obecności współpracowników lub klientów przebywających w tym samym pomieszczeniu.




 






Zgodnie z nowymi przepisami, oprócz miejsc pracy, palarnie będą mogły powstawać także na terenie uczelni, w hotelach, w lokalach gastronomiczno-rozrywkowych, w domach pomocy społecznej lub domach spokojnej starości oraz w innych obiektach służących obsłudze ludności. Z kolei miejscami całkowicie wolnymi od dymu tytoniowego mają być przystanki komunikacji publicznej, pomieszczenia obiektów sportowych, ogólnodostępne miejsca przeznaczone do zabaw dzieci, szkoły, przedszkola i inne jednostki organizacyjne oświaty, teren zakładów opieki zdrowotnej i miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych, dostępne pomieszczenia do użytku publicznego oraz środki transportu publicznego.

1590 / 3125
Copyright © 2008-2024 Narkotyki.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kliknij tutaj aby skontaktować się z administratorem.