Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?
Wczoraj podsumowano wyniki badań DRUID (Driving Under the Influence of Drugs, Alcohol and Medicines), które są największym naukowo-badawczym programem w Unii Europejskiej dotyczącym bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wzięło w nim udział 19 krajów członkowskich.
Celem programu jest:
- diagnoza problemu prowadzenia pojazdu po spożyciu alkoholu, narkotyków i wybranych leków
- ocena i wybór najlepszych metod wykrywania substancji psychoaktywnych w organizmie kierowców
- ustalenie progów dla różnych nielegalnych substancji psychoaktywnych, powyżej których prowadzenie pojazdu powinno być zakazane
Według szacunków blisko jedna czwarta wszystkich wypadków śmiertelnych mających miejsce w Unii Europejskiej ma związek z alkoholem, dotychczas nie było jednak porównywalnych danych dotyczących narkotyków i problematycznych lekarstw.
Najnowsze badanie wykazało, że po polskich drogach porusza się więcej kierowców pod wpływem narkotyków niż pod wpływem alkoholu... Stężenie alkoholu przekraczające dopuszczalny limit stwierdzono u nieco ponad 1% kierowców przebadanych w Polsce w ciągu ostatnich dwóch lat, podczas gdy prowadzenie pojazdu pod wpływem narkotyków dotyczyło w tym czasie 2,5% polskich kierowców.
Biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce prawo jazdy kategorii B posiada około13 mln osób, dane uzyskane w wyniku przeprowadzonych badań oznaczają, że po polskich drogach porusza się około 130 tysięcy pijanych kierowców samochodów osobowych i dostawczych i około 330 tysięcy będących pod wpływem innych substancji psychoaktywnych.
Jak się okazuje, największą grupę kierujących pod wpływem alkoholu (ponad dopuszczalny limit, czyli 0,2 promila w organizmie) wcale nie stanowią najmłodsi zmotoryzowani. Takich osób najwięcej jest wśród kierowców w średnim wieku - 1,3% z nich dotyczy osób w wieku 35 - 44 lat, 1,% - 45 - 54 lat, 1,1% w wieku 25 - 34 lat i tylko 0,8% w grupie wiekowej pomiędzy 18 a 24 rokiem życia.
Z kolei obecność narkotyków najczęściej stwierdzano u młodych kierowców - wykryto je u 5,6% przebadanych w wieku 18 - 24 lat i u 2,5% osób w wieku 25 - 34 lat. Od lat w czołówce narkotyków wykrywanych u polskich kierowców znajdują się pochodne marihuany i amfetaminy. Najwięcej próbek śliny zebranych od naćpanych kierowców zawierało kannabinole (obecne w marihuanie i haszyszu) oraz amfetaminy (obecne w amfetaminie i jej pochodnych). Znacznie rzadziej wykrywano benzodiazepiny, będące składnikami leków uspokajających, opiaty (obecne w heroinie lub opium) oraz kokainę.
Wypadki drogowe z udziałem nietrzeźwych kierowców stanowią dziś około 10% wszystkich wypadków drogowych w Polsce - to niewiele w porównaniu z wieloma innymi europejskimi państwami. Liczba wypadków spowodowanych przez kierowców znajdujących się pod wpływem innych środków psychoaktywnych jest trudna do określenia, ze względu na większą trudność wykrywania takich przypadków. W latach 2007 - 2009 polska policja zużyła około 70 tysięcy narkotestów, dzięki którym ujawniono ponad 2 tysiące kierowców będących pod wpływem substancji odurzających.
Zakończenie programu DRUID planowane jest na rok 2011, poprzez opracowanie szczegółowych rekomendacji dla Komisji Europejskiej odnośnie polityki UE wobec zagrożeń związanych z uczestnictwem w ruchu drogowym osób po spożyciu alkoholu, narkotyków i lekarstw.