Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?
Zespół naukowców pracujący pod kierownictwem prof. Katie Liljenquist z amerykańskiego Brigham Young University dowiódł, że oddychając czystym powietrzem, stajemy się lepsi... Okazuje się, że zapach czystości jest nie tylko przyjemny, ale także w określony sposób oddziałuje na naszą podświadomość, budząc w nas skłonność do etycznych zachowań.
Nasz kręgosłup moralny, a więc skłonność np. do uczciwości i bezinteresowności przynajmniej częściowo zależy od zaskakującego czynnika - zapachu powietrza, którym oddychamy.
Potwierdzeniem tej tezy okazały się wyniki dwóch eksperymentów przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców. Uczestników badania podzielono na dwie grupy. Pierwsza - grupa kontrolna - przebywała w pomieszczeniu z normalnym powietrzem, natomiast drugą umieszczono w pokoju, w którym unosił się zapach odświeżacza powietrza.
W pierwszym eksperymencie uczestnicy oby grup otrzymali po 12 dolarów z informacją, że tą kwotą muszą sprawiedliwie podzielić się z anonimowymi partnerami z innych pomieszczeń.
Jak się okazało, osoby, które oddychały odświeżonym powietrzem, skłonne były oddać większą część otrzymanej sumy w porównaniu z grupą kontrolną. Osoby z grupy kontrolnej ustaliły, że „sprawiedliwe” będzie oddanie pozostałym 2,81 dolara. Z kolei osoby z pachnącego pomieszczenia oddawały przeciętnie 5,33 dolara. Autorzy badania zauważyli, że świeże powietrze wyraźnie wyostrzyło wyczucie sprawiedliwości u jego uczestników.
W drugim eksperymencie badano związek zapachu świeżości oraz skłonności do poświęcania się dla innych. Osobom przebywającym w obu pomieszczeniach zaproponowano zaangażowanie się w działalność charytatywną i możliwość pieniężnego wsparcia organizacji dobroczynnej.
Okazało się, że aż 22% osób z pachnącego pokoju zadeklarowało finansowe wsparcie organizacji charytatywnej w porównaniu do 8% osób z pokoju z „normalnym” powietrzem.
Zdaniem autorów badania świadczy to o tym, że oddziaływanie poprzez zapach jest prostym i jednocześnie nie narzucającym się sposobem promowania etycznego zachowania. Ta właściwość świeżego powietrza może być wykorzystana np. poprzez pracoawców, którym zależy na uczciwości swoich pracowników.