Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?
Zespół naukowców z uniwersytetu w Sztokholmie wykazał, iż osoby, które jako dzieci wywierają duże wrażenie na rówieśnikach i są wśród nich popularne, jako dorośli zwykle cieszą się dobrym zdrowiem. Wyniki swoich badań specjaliści opublikowali na łamach branżowego pisma "The Journal of Epidemiology and Community Health".
Badacze przez 30 lat śledzili losy ponad 14 000 dzieci, urodzonych w Szwecji w roku 1953. Okazało się że te, które były najmniej popularne wśród swoich rówieśników - znacznie częściej miały problemy ze zdrowiem jako dorośli ludzie. Takie osoby aż dziewięć razy częściej cierpiały na chorobę niedokrwienną serca, były też bardziej zagrożone cukrzycą, narkomanią, alkoholizmem oraz problemami ze zdrowiem psychicznym.
Najpierw, w 1966 roku w ramach badania określono stopień popularności i status, jakim cieszyło się dane dziecko. Ankieta przeprowadzona wśród ówczesnych szóstoklasistów ustaliła, z kim chcieliby wspołpracować w szkole. Na tej podstawie badanych zaliczano do jednej z pięciu kategorii.
Następnie porównano te dane z informacjami na temat pobytów respondentów w szpitalu w latach 1973-2003.
Badanie wykazało, iż dzieci niedoceniane wśród rówieśników były bardziej zagrożone problemami ze zdrowiem, niezależnie od ich płci i przynależności do klasy społecznej. I tak hospitalizacja z powodu zaburzeń hormonalnych lub choroby metaboliczne obejmowały ich o 1/4 częściej niż szkolnych ulubieńców. Dwa razy częściej występowały u nich także problemy natury psychicznej.
Zdaniem autorów badania - niedoceniane wśród rówieśników dzieci pozbawione są wsparcia społecznego i dostępu do istotnych informacji, co może prowadzić do powstania negatywnego obrazu ich własnej osoby. W efekcie takie osoby mają niższe oczekiwania, mniejsze ambicje i często dokonują niewłaściwych życiowych wyborów - na przykład uzależniają się od alkoholu czy papierosów, co jak wiadomo jest czynnikiem ryzyka dla wielu chorób.
W wyniku tych faktów badacze podkreślają, że szkoły powinny promować równość społeczną w klasach i dążyć do poprawy samooceny dzieci.