W 2008 roku firma GfK Polonia, Instytut Badania Opinii przeprowadziła badanie „Zwyczaje żywieniowe Polaków”. Są one wykonywane cyklicznie, na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie mieszkańców Polski w wieku powyżej 15 lat.
Po dokładnej analizie zwyczajów żywieniowych, GfK Polonia dokonała segmentacji i podzieliła Polaków na pięć głównych grup konsumenckich.
Są to:
- „rodzinni tradycjonaliści”, którzy stanowią 23% społeczeństwa, posiłki sa dla nich okazją do spędzenia czasu z rodziną, najczęściej sami gotują i pieką
- konsumenci „świadomi, zgodni z trendami”, którzy stanowią 21% społeczeństwa, jedząc mniej mięsa, lubiący mrożonki, ograniczający kalorie, wśród nich są np. wegetarianie
- grupa „nieustająco głodnych” konsumentów, stanowiących 20% ogółu, są to głównie mężczyźni stanu wolnego, z wykształceniem podstawowym lub średnim, także studenci i uczniowie, zazwyczaj zamieszkujący małe miasta i wsie, jedzący często i to, co im smakuje, bez względu na wartość odżywczą i kalorie, lubiący fast foody, ale najrzadziej ze wszystkich grup stołujący się poza domem, natomiast dla gości nabywają produkty, których nie kupują na co dzień
- grupa „hedonistów”, do których zalicza się 19% społeczeństwa, są to głównie mężczyźni, często mający już własne rodziny, o stosunkowo wysokich dochodach, regularnie palący papierosy i pijący alkohol, miłośnicy potraw mięsnych i fast foodu
- „troskliwe żony emerytów”, stanowiące 14% społeczeństwa, są to głównie zamężne kobiety, posiadające wykształcenie średnie i wyższe, mieszkające w miastach, preferujące zdrową i polską żywność, zwracające uwagę na konserwanty, unikające wysokokalorycznych produktów i fast foodów, prowadzące aktywny tryb życia
Ponad 60% dorosłych Polaków ma problem z nadwagą, a 19% jest otyłych.
12% szczególnie zwraca uwagę na zdrowe odżywianie i starannie wybiera potrawy, a 21% stosuje dietę i ogranicza spożywanie mięsa.
Zdecydowana większość, bo 65% Polaków uważa, że odżywia się całkiem naturalnie i w ten sposób automatycznie dostarcza organizmowi to, czego on potrzebuje. 66% z nich deklaruje, że posiłki spożywa regularnie.
Polacy najchętniej piją herbatę, preferuje ją aż 76% z nich. 55% badanych zadeklarowało, że spożywa wódkę i inne mocne alkohole rzadziej niż raz na dwa tygodnie, a 29% - że nie spożywa ich nigdy. Ulubionym napojem alkoholowym Polaków jest piwo.
Na talerzu przeciętnego Polaka codziennie znajdują się wędliny, pasztety i kiełbasy, masło, pszenny chleb, makaon, ziemniaki. Na śniadania i kolacje - zwzwyczaj jemy tradycyjne kanapki.