Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?
Wyniki najnowszych badań telemetrycznych TNS OBOP wykazały, iż w 2008 roku dzieci w wieku od 4 do 15 lat oglądały telewizję średnio przez 2 godziny i 12 minut dziennie. To o godzinę i 14 minut krócej niż statystyczny polski telewidz.
Udział widowni w tym przedziale wiekowym sytematycznie spada. W 1997 roku najmłodsi telewizowie stanowili 15,7% całkowitej widowni, podczas gdy w 2009 roku odsetek ten spadł do 8,5%. Według TNS OBOP zjawisko to ma związek z niżem demograficznym oraz ze znacznym spadkiem populacji osób w przedziale wiekowym od 4 do15 lat.
Telewizyjna oferta programów skierowanych do dzieci, podobnie jak cały rynek telewizyjny, na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat przeszła znaczne przeobrażenie. Coraz mniej czasu dla najmłodszych widzów przeznacza się w ogólnodostępnych kanałach telewizyjnych, a coraz bardziej popularne stają się wśród nich polskojęzyczne, tematyczne kanały dla dzieci, dostępne w kablówkach czy na platformach cyfrowych. Obecnie jest ich kilkanaście.
Jeszcze dziesięć lat temu największe polskie stacje telewizyjne: TVP1, TVP2, Polsat i TVN nadawały w ciągu roku łącznie 2871 godzin programów przeznaczonych dla dzieci. W ramówce z 2008 roku przeznaczono na nie jedynie 1135 godzin. W tym czasie łączny udział tych stacji wśród widowni dziecięcej spadł z 76 do 64%. Jednocześnie udział tematycznych stacji dziecięcych wzrósł z 2,5 do ponad 22%.
Jak podają wyniki sondażu, ulubioną stacją najmłodszych telewidzów jest Disney Channel, którą codziennie chociaż przez chwilę ogląda ponad 500 tysięcy osób w wieku 4-15 lat. Na kolejnych miejscach znalazły się Jetix, Mini Mini oraz Cartoon Network.
Pomimo powodzenia powyższych stacji, najchętniej oglądaną pozycją programową wśród dzieci wciąż są wieczorynki nadawane w TVP1.
Badanie przeprowadzono za pomocą elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej prowadzonego od 1997 roku na dziennej, średniej próbie 526 osób w wieku 4-15 lat.