Czy poszedłbyś na występ tancerek XXL, takich jak zespół Danza Voluminosa?
Psycholog i socjolog Ewa Ryłko, specjalizująca się w badaniach rynku i metodologii jakościowej przeanalizowała wizerunek kawy wśród polskiego społeczeństwa. Zebrała w tym celu wyniki społecznych oraz medycznych badań, przeprowadzonych w ciągu ostatnich kilkunastu lat.
Według raportu firmy Euromonitor International, Polacy są obecnie największymi miłośnikami kawy w Europie Wschodniej. Statystyczny Polak spożywa rocznie 2,5 kg tego napoju.
Przy wyborze gatunku nie kierujemy się ceną produktu. Kluczową rolę odgrywa natomiast smak i aromat, dlatego też coraz większą popularnością cieszą się marki tzw.premium. Są one droższe, ale gwarantują dobrą jakość i odpowiedni smak.
Jeszcze niedawno Polacy najchętniej pili kawę w domowym zaciszu, jednak coraz bardziej zauważalny jest trend spotkań przy kawie w kawiarni czy barze kawowym. Częściej też bierzemy ją "na wynos" lub kupujemy w automacie. Większą popularnością cieszy się ponadto spożywanie tego napoju w miejscu pracy.
Badanie przeprowadzone przez TNS OBOP pt. "Rozmowy Polaków w XXI wieku" śwaidczy o tym, iż dla 73% Polaków kawa jest napojem, który najbardziej kojarzy się z rozmową. Dla porównania herbata jest obietnicą miłej konwersacji tylko dla 45% społeczeństwa, a alkohol dla 26%.
Kawa jest dla nas sygnałem pozytywnych odczuć, kojarzy się z przyjemnościami takimi jak przerwa w pracy czy spotkanie towarzyskie.
Liczne badania naukowe obalają dotychczasowe złe opinie na temat wpływu kawy na zdrowie. Ich powodem jest raczej to, że częste picie kawy zazwyczaj jest związane z paleniem papierosów, piciem alkoholu oraz rzadką aktywnością ruchową. Wynikaz z tego, iż nie sama kawa źle wpływa na ludzki organizm, ale owarzyszące jej piciu nawyki i zachowania.